top of page
Søk

Festivalutstilling Norsk Litteraturfestival

MARIANNE HESKE

GLOBAL GROOVE

HODER UTEN GRENSER



Galleri Zink har gleden av å presentere festivalutstillingen

Global Groove - Hoder uten grenser med Marianne Heske.

Utstillingen åpner tirsdag 28. mai fra kl. 17 – 18 av representant for Litteraturfestivalen Olemic Thommessen.

Enkel servering.



De første leveåra i den vakre, vesle kraftkommunen Tafjord innerst i Tafjorden på Sunnmøre har satt dype spor hos Marianne Heske, født i Ålesund 1946.

Gjennom mer enn 40 år som kunstner har nærhet til naturen i Tafjord i barndommen og kraftkildene i den gitt sterke opplevelser av skjønnhet og tilhørighet. Gryende bevissthet om stadig trussel, at katastrofer kan skje med kultur og folk på en liten plass med har utløst viktige tema i kunsten til Heske: Kraft, ras, menneskets forhold.

 

(I 1934, 12 år før Heske ble født, omkom 40 mennesker i Tafjord og Fjørå etter det største steinskred i nyere historie. En stor løsnet steinblokk rev med seg 3 millioner kubikk 730 m ned fjellsida til fjorden. Voldsomme flodbølger skyllet over land, på det høgeste var bølgen opp til 64 meter nærmest rasstedet og forårsaket enormt store materielle skader.)

 

 



 

 Verdensborger og foregangskvinne

Etter kunstutdanning i Bergen ved Kunst- og håndverksskolen (1967-71) reiste Heske ut i verden for å studere videre, først i Paris, deretter til London og Maastricht.

Allerede i studietida debuterte hun som kunstner, deltok på Høstutstillingen og arbeidet med grafiske teknikker. Tidlig begynte hun og å bruke foto som utgangspunkt for silketrykk og video tok hun i bruk for første gang i 1976.

 

Hun var en de mange norske kunstnerne i Vinterland, den store vandreutstillingen i forbindelse med OL på Lillehammer. Siste visningssted var det nye Lillehammer Kunstmuseum under OL 1994. Heske var representert med store videomalerier og en installasjon av to «en-personhus» der publikum ved å gå inn i dem kunne erfare helt ulikt   klima,  forskjellen mellom kulde og varme.

Allerede i 1993 var Heske festspillutstiller i Bergen og hun ble statsstipendiat fra 2004.

Siden har hun deltatt på et utall utstillinger, i mange prosjekter og er representert i kunstsamlinger i inn og utland.

 

Dukkehodet

Da skulpturen Blue i bronse ble innlemmet i skulpturparken til Kistefos Museum på Jevnaker i fjor, vakte den gjenkjenning hos mange. Allerede i 2014 ble Hode N.N. av Marianne Heske avduket i Torshovdalen i Oslo. Denne skulpturen var en gave fra Sparebankstiftelsen DNB som et ledd i stiftelsens «Skulpturstopp», initiert for å skape oppmerksomhet om kunst i lokalmiljø.

Opphavet til hodet som form er fra helt tilbake til 1971 da Heske som ung kunststudent i Paris oppsøkte ulike loppemarked og kom over ei kasse full av små dukkehoder. Siden har dukkehodet fulgt henne gjennom mange år, - og i kunstprosjekter i ulike materialer, størrelser og former.

 

 

 

 

Prosjekt Gjerdeløa

Ungdomsbiennalen i Paris arrangeres for å presentere unge internasjonale kunstnere og i 1981 ble tre lovende, norske kunstnere juryert inn: Henny Lie, Gitte Dæhlin og Marianne Heske. Marianne Heske ble representert ved kunstprosjektet Gjerdeløa.

Konseptet var å dele det lokale med det fremmede.

På fjellgarden Øyen høgt oppe i Tafjord brukte Heske og lokale hjelpere seks dager på å demontere og klargjøre ei lita løe fra 1630 for ei reise til utstillingen ved biennalen på Pompidou -senteret i Paris. Heske var sjåfør på reisa med løa både til og fra. På biennalen fikk løa eget rom og sammen med løa kunne publikum betrakte to monitorer, den ene viste løa i sine naturlige omgivelser og den andre viste live-opptak av utstillingsrommet med publikum i Paris. Hele 140000 opplevde løa under utstillingen. Etterpå ble løa demontert og returnert til Øyen og fikk tilbake sin opprinnelige funksjon på garden, ei utløe for høy og overnattingsplass for reisende, etter et utstillingstopp på Henie Onstad Kunstsenter på Høvikodden.

Prosjekt Gjerdeløa var Heskes første konseptuelle verk og har betydd mer og mer for utvidelse av kunstsynet til mange i Norge.

I 2014 ble løa flyttet til Astrup Fearnley Museet i Oslo for utstillingen Marianne Heske tour -Retour, og nå er den endelig innlemmet i Kunstsilo, Tangen- samlingen i Kristiansand.

 

PÃ¥ utstillingen i galleri Zink presenterer Marianne Heske utstillingen videomalerier og en installsjon av dukkehoder: Global Groove.

Comments


Kategorier

Arkiv

bottom of page